dinsdag 17 april 2012

Project 1.000.000 druppels start eerste duurzame kennisbank

Nederlandse organisaties verspreiden dagelijks duurzame tips
Bewustwording en kennis kunnen het verschil maken bij het ontwikkelen van een duurzame levensstijl. Met dit uitgangspunt start Asito - initiatiefnemer van het project 1.000.000 druppels - de eerste duurzame kennisbank van Nederland. Samen met partners zoals MVO Nederland, Max Havelaar en Water Alliance worden er vanaf vandaag dagelijks duurzame tips verstuurd via www.twitter.com/1miljdruppels. Elke week staat hierbij een ander thema centraal.

Het doel van 1.000.000 druppels en de inmiddels 380 organisaties die zich aangesloten hebben bij het project is om een miljoen mensen in Nederland bewuster te maken van hun eigen rol binnen duurzaamheid. “Het is belangrijk om hierbij zo concreet mogelijk te zijn”, stelt Sander Haas van Asito. “Daarom versturen we elke week een praktische duurzame tip per e-mail. We krijgen hier veel positieve reacties op en mensen zijn bereid om er mee aan de slag te gaan. Dit is reden geweest om hierop voort te bouwen door middel van een duurzame kennisbank. Het idee erachter is dat mensen bewuster keuzes kunnen gaan maken en stilstaan bij de impact die hun eigen keuzes hebben op hun omgeving.”

Duurzame kennisbank
Vanaf maandag 16 april verstuurt 1.000.000 druppels dagelijks duurzame tips die verzameld worden op de site http://www.eenmiljoendruppels.nl/. Via twitter.com/1miljdruppels en facebook.com/eenmiljoendruppels worden de tips onder de aandacht gebracht. Elke week worden de duurzame tips verzorgd door een partner van het project, waardoor er telkens een nieuw thema centraal staat. De eerste week wordt gestart met het thema ‘geschiedenis’ dat verzorgd wordt door Historisch Museum JoCas.

1.000.000 druppels
Uitgangspunt van het project 1.000.000 druppels is dat elke persoon die zich bewust is van zijn omgeving en zijn verantwoordelijkheid, bijdraagt aan een duurzamere maatschappij. Eén persoon is de spreekwoordelijke druppel op de gloeiende plaat. De grote kracht van duurzaamheid ligt echter bij de massa. Als iedereen een klein steentje bijdraagt, heeft dat een grote impact. Een miljoen druppels koelen de plaat behoorlijk af. De 380 partnerorganisaties bereiken inmiddels ongeveer 375.000 mensen. Zij sturen de Druppel van de Week door naar hun medewerkers. Organisaties kunnen zich via de site gratis aanmelden. Zij maken zo hun organisatie duurzaam van binnenuit. Meer informatie is te vinden op http://www.eenmiljoendruppels.nl/.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten